اخبار

5 راهکار برای دگرگون کردن فعالیت فرودگاه ها

1 سال پیش

5 راهکار برای دگرگون کردن فعالیت فرودگاه ها

اینکه فرودگاه های سراسر دنیا بر سر بهترین خدمات‌دهی به مسافرین خود رقابت می‌کنند تا بهترین باشند، بر کسی پوشیده نیست. امنیت، راحتی، قدرت انتخاب و مقرون به صرفه بودن فاکتور‌های کلیدی هستند که بر رضایت مشتریان تاثیر گذارند و خطوط هواپیمایی این نکته را دریافته اند که تکنولوژی روز یکی از موثر ترین راهکار ها در این زمینه است.

پس از آغاز به کار پروتوکل iBeacon در سال 2013، سنسورهای موقعیت یاب مانند بیکن ها، و بکارگیری آن ها در چند برنامه پایلوت توسط کارکنان فرودگاه ها، این مطلب به یکی از موضوعات داغ در فرودگاه هایی مانند: نیس و کوت دازور در فرانسه، میامی و جی اف کی و سانفرانسیسکو در آمریکا، هنگ کنگ، بلونیا در ایتالیا، توکیو هاندا در ژاپن و هیثرو در انگلستان تبدیل شده است. در هر کدام از این فرودگاه ها استفاده متفاوتی برای این تکنولوژی در نظر گرفته شده بود، اما چیزی که مشترک بود، هدف جلب رضایت مسافران، از طریق ارسال اطلاعات مرتبط با مکان حضور هر مسافر بود. مثل به روز‌رسانی اطلاعات پروازی بر روی موبایل‌های مسافرین و همراهانشان، پیدا کردن راه، اطلاعات خدمات موجود در فرودگاه و پروموت محصولات و خدمات.

اگر با بیکن آشنایی ندارید به سایر مقالات ما در بلاگ BDING  نگاهی بیاندازید!

با وجود اینکه بهبود تجربه مسافرین با این تکنولوژی پیشنهاد هیجان انگیزی است، باید از اشکلات و موانع احتمالی پیش رو نیز مطلع شد:

1. نیاز به داشتن اپلیکیشن: کاربران باید از اپیلیکیشن مرتبط را بر روی موبایل خود نصب کرده باشند.

2. نفوذ اپلیکیشن‌ها: به این معنی که اپلیکیشن مورد نظر شما، باید توسط تعداد زیادی از کاربران نصب شده باشد. باید به این مسئله توجه شود که احتمال اینکه مسافرین حاضر در فرودگاه، از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند چند درصد است.

3. مشارکت: با وجود اپلیکیشن نصب شده، چند درصد از کاربران، با این اپلیکیشن کار می‌کنند و به پیام های آن توجه می‌کنند.

4. بلوتوث: بلوتوث کاربران باید روشن باشد. (در صورت استفاده از بیکن.)

5. وجود چند ذینفع به صورت همزمان: احتمال زیادی وجود دارد که چندین صاحب تجارت بخواهند همزمان از بیکن استفاده کنند،  برای مثال، اپراتورهای اطلاعات فرودگاه، خطوط هواپیمایی، شرکت های خدماتی مانند تاکسی رانی ها و فروشندهها. مدیریت مکان یابی و ارسال مطلب هر کدام از این گروه ها، تلاش هرچه بیشتری را می‌طلبد.

نکته‌ای که اینجا جلب توجه می‌کند، اگر هدف را از بهبود تجربه مشتریان به بهبود کارایی تغییر دهیم، تقریبا هیچ کدام از این موارد دیگر وارد نخواهند بود.

 منظورمان از بهبود کارایی چیست؟

به طور خلاصه، ما راجع به مسائل داخلی فرودگاه و بهبود کارکرد آن ها به کمک تکنولوژی بیکن صحبت می‌کنیم. به طور مثال، شفافیت و گزارش دقیق از عملکرد کارکنان، بهبود خدمات رسانی در فرودگاه، مانند نظافت، تعمیر و نگهداری و تأمین امنیت. به موبایل، به عنوان یک وسیله برای ایجاد و بهبود جریان کار و وسیله ارتباطی آنی بین کارکنان نگاه کنید. تمام پتانسیل‌های موجود در این تکنولوژی بدون هیچ کدام از موانع پیش روی آن، برای استفاده کارکنان فرودگاه ها قابل بهره برداری خواهند بود.

پس بیاید با این دیدگاه به مسئله نگاه کنیم و 5 راه کلیدی که بیکن می‌تواند عملکرد فرودگاه را دگرگون کند را عنوان کنیم:

1- بهبود خدمات رسانی

سیستم های مکان‌یابی، برای بهبود خدمات رسانی ایده‌آل هستند و در فضای بسته، تنها یک تکنولوژی مانند بیکن می‌تواند این کار را انجام دهد. چگونه؟ می‌توانیم بفهمیم که آیا در لحظه ای که باید، افراد سر موقعیت های خود هستند؟ به وظایف خود رسیدگی می‌کنند؟ ساعات ورود و خروجشان، مناطقی که در آن ها رفت و آمد می‌کنند را می‌توان با جزئیات کامل تحت نظر داشت؟

آیا پیمانکاران در قبال هزینه هایی که از فرودگاه می‌گیرند وظایفشان را انجام می‌دهند؟ به اندازه کافی سرکشی می‌کنند؟ آیا سرویس های بهداشتی مرتبا نظافت می‌شوند؟ نظارت‌های امنیتی مداوماً جریان دارد؟ سیستم‌های تهویه، برق، تاسیسات و غیره تعمیر و نگهداری شده اند؟ خودروهای حمل و نقل و اداری در کجا قرار دارند؟ سبدهای چرخ دار در محل مورد نظر هستند؟

اضافه کردن یک لایه از موقعیت‌یابی به کارها و عملکرد کارکنان، اطلاعات بی‌نظیری از عملکرد و شیوه خدمات رسانی در اختیار مدیران قرار می‌دهد. متقابلا، مدیران نیز با ارسال هشدار و شرح وظایف برای کارکنان، می‌توانند از جریان بی‌وقفه و مطابق استاندارد بودن سرویس هایشان اطمینان حاصل کنند.

2- بهبود امنیت و حفاظت

کار در اطمینان خاطر، برقراری امنیت و حفاظت، یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در فرودگاه هاست. تامین امنیت مراقبان پرواز و شرکت های خدماتی هواپیماها، اداره های مرزبانی و گمرک، فروشنده‌ها و پیمانکاران، یکی از بزرگترین چالش‌های امنیتی است. استفاده از تکنولوژی‌های مکان‌یابی و موقعیت یابی، می‌تواند موقعیت لحظه به لحظه و آنی تمامی کارکنان و وسایل آن ها را به صورت زنده گزارش کند، تا با اطلاع دقیق از محل آن ها، برقراری امنیت ساده تر شود.

1. اطلاع از موقعیت، ورود و خروج کارکنان پیمانی

2. اعلام هشدار در مواقعی که یکی از کارکنان وارد ناحیه های امنیتی غیر مجاز می‌شود.

3. اعلام هشدار در صورت حضور داشتن کارکنان غیر مجاز در محلی که حضور در نزدیکی آنها نیازمند آموزش‌های ویژه است. ( تاسیسات و یا هواپیما ها)

4. اعلام آنی کارکنان در صورت مشاهده اتفاقات و مشکلات، و همچنین ایجاد جریان کار اتوماسیون شده.

 

3- بهبود کارایی و کاهش هزینه

فقط به کاغذ مصرفی و اقلام وابسته به آنها اگر فکر کنید، برای هر گزارش از تعمیرات، چک لیست، ثبت، گزارش حوادث، گزارش شیفت کاری، علائم هشداری وغیره. زمانی که برای پرکردن هرکدام از این گزارش ها صرف می‌شود، زمانی که برای دسته‌بندی آن ها صرف می‌شود، همه و همه ساعات کاری بدون بازده هستند.

میتوان تمام این فرمها و گزارش‌ها را بر روی وسایل هوشمند مثل موبایل و تبلت انجام داد و گزارش آن ها را لحظه ای و به صورت زنده مشاهده کرد. تمامی فرمهای مخصوص یک قسمت، فقط در آن قسمت، آن هم در زمان مشخص ارسال می‌شوند. استفاده از موبایل به همراه تکنولوژی‌های مکان‌یاب، ساعات بیکاری را کاهش و بهره‌وری را افزایش چشم‌گیری می‌دهند. کارکنان نیز بی‌بهره نیستند و از تکنولوژی کمک می‌گیرند تا وظایفشان را بهتر انجام دهند.

4- بهبود تجربه مسافران

البته این مورد واضح ترین کاربرد این تکنولوژی در فرودگاه است. اما فراموش نکنید، برای مسافرین، موانع بالا را با یک برنامه ریزی دقیق و کامل باید برطرف کرد. سناریوی زیر می‌تواند تصویر شفاف تری را در ذهنمان ایجاد کند:

با رسیدن شما به نزدیکی فرودگاه، یک بیکن شما را می‌بیند، اطلاعات پرواز و گیت را بر روی موبایل شما نمایش می‌دهد. به کانتر رسیدید و اطلاعات شما بر روی مانیتور نمایش داده می‌شود، به کمک موبایل، چک-این شما سریعتر انجام می‌شود. بلافاصله یک پیام برای شما ارسال می‌شود "5 دقیقه تا زمان سوار شدن"، شما گزینه راهنمایی را لمس می‌کنید و "مسیر شما، مانند GPS تا گیت نشان داده می‌شود."  با رسیدن شما به گیت، موبایلتان کارت پرواز را بر روی مانیتور نشان می‌دهد و تمام.

هدف از گفتن این داستان، یادآوری این موضوع است که با کمک بیکن، استرس شما در یک فرودگاه نا آشنا و فرصت های کم، به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می‌کند.

5- فرستادن پیام های محتوایی و پیشنهادات

به منظور افزایش گردش مالی درون محوطه فرودگاه، به عنوان کمکی به جریان مالی مجموعه و بهبود پیشنهادات مشتریان و مسافران، فرودگاه ها همواره توجه ویژه‌ ای به فروشگاه های درون مجموعه داشته اند. بیایید واقع بین باشیم، خرید کردن برای کسی که باید مدت زیادی منتظر پرواز بماند، راه خوبی برای گذران وقت است. ما باور داریم که ایجاد یک شبکه بیکن درون فرودگاه، و با شراکت تولید کننده ها و فروشندگان محصولات فروش را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. تردیدی نیست که فروشندگان، فعالان صنعت غذا و تاکسی و حمل نقل، موسسات توریستی و غیره از ایده جذب این تعداد مشتری که هر روزه در فرودگاه قدم می‌گذارند، استقبال خواهند کرد.

محتواها و پیشنهادات، بر اساس موقعیت مکانی مسافرین، پروفایل‌شان و ساعت و تاریخ پروازی آنها شخصی سازی می‌شود. حتی سیستمی برای مناقصه بین این فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده تا فقط مشتریانی پیام شان را دریافت کنند که خصوصیات و پروفایلشان مورد پسند آن هاست.

گرچه، تمام این پیشنهادات هیجان انگیز هستند و در تئوری عالی، مدیریت صحیح بین سرمایه گذاران، پیام ها و اپلیکیشن موبایل ها اصلا ساده نیست. مطالب و پیشنهادات باید درست، به موقع و با ارزش باشند و اگر نه، می‌توانند بیشتر زیان آور باشند تا سود‌آور.

 

 

منبع: Lighthouse.io